Hvem er brugerne

Hvem er brugerne

Hvem skal bruge Danmarks nye rekreative netværk?

I pilotprojektet “Fremtidens rekreative netværk” opbygger vi et knudepunktsværk i tre forskellige områder af Danmark. Vi har defineret seks indsatsområder, og et af dem er de mennesker, det hele handler om. Her kan du læse om brugerne af det nye netværk.

Et af projektets primære mål er at skabe et rekreativt netværk, som er lettilgængeligt, trygt og attraktivt for borgere og turister, i fritiden og på ferien. Vi er ambitiøse, for vi måler projektets succes ud fra, om det overstiger brugernes forventninger. Derfor skal vi også have et indgående kendskab til deres ønsker og behov.

Ikke-brugere og light-brugere

Men hvem er de, brugerne? Vi har valgt at se bort fra dem, som er vant til at opleve Danmark på vandre- og cykelture, og som ikke i særlig grad har brug for at blive inspireret eller vejledt. I stedet fokuserer vi på mennesker, som aldrig eller kun sjældent tager på tur. Det kan fx være turister og andre “førstegangsbrugere”, småbørnsfamilier og borgere med funktionsnedsættelse. Det nye netværk skal være så attraktivt, at alle bliver fristet til at komme ud og opleve naturen.

Mange forskellige præferencer

Brugerne har selvsagt vidt forskellige behov. Nogle vil gerne udfordres lidt, andre skal kunne føle sig helt trygge. Nogle vil bare ud at gå en tur, andre skal have et mål. Nogle ønsker at navigere med kort og kompas, andre orienterer sig via mobilen. Nogle kender området og har helt konkrete forventninger, andre er åbne for nye indtryk. Nogle elsker skilte, andre vil gerne læse tekst – og andre igen kan ikke læse tekst på dansk. Vi skal i gang med at kortlægge de mange forskellige præferencer, så det nye netværk kan imødekomme alle ønsker.

Høje krav til kvaliteten

Det er tydeligt, at flertallet er interesseret i rundture, hvor man vender tilbage til udgangspunktet. Der er høje krav til infrastrukturen og den service, brugerne forventer at kunne finde på turen. Informationsniveauet skal være tilsvarende højt: Hvad kan jeg opleve, hvornår er der åbent, hvad er dagens menu i restauranten? Vi skal opfylde det generelle behov for analog information med afmærkning, skiltning og informationstavler, og vi skal tilgodese de individuelle behov for relevant, ajourført information via digitale værktøjer.