Hvor skal vi hen

Hvor skal vi hen

Der er to målgrupper for vores formidling i “Fremtidens rekreative netværk”: brugere og samarbejdspartnere. De sidste skal vi informere og være i dialog med via hjemmeside, nyhedsbreve og LinkedIn, og vi er i fuld gang. Hvis du vil være med i projektets LinkedIn-gruppe, er du meget velkommen.

Artiklen her har fokus på formidlingen til de mennesker, der skal ud at bruge knudepunktsnetværket.

Brugerplatforme

En fornuftig brugerplatform kombinerer tre elementer:

  1. en ruteplanlægger
  2. ajourførte og inspirerende beskrivelser
  3. realistiske billeder.

Det lyder overskueligt, men hvis det var det, ville du nemt kunne komme i tanke om et par velfungerende nationale platforme, som ikke har en snæver målgruppe som fx mountainbikere eller langdistancevandrere. Indholdsmæssigt er den landsdækkende Friluftsguiden.dk måske den, der kommer tættest på, men designet er utidssvarende, og siden er ikke brugervenlig. Udinaturen har fået nyt design, men brugergrænsefladen kunne være mere imødekommende. En regional app som Lolland-Falsters Naturlandet er rigtig fin formidling, ikke mindst fordi der er fokus på light-brugerne, men der findes intet tilsvarende på nationalt niveau. Vi risikerer, at private, udenlandske apps tager styringen, og at alle tekster er på Google Translate-niveau – se fx den populære og ellers meget velfungerende route.nl. Et godt eksempel på en ruteplanlægger til et knudepunktnetværk finder du her.

Sammenhæng

Vi har en samlet national platform for øje, når vi arbejder med formidling i pilotprojektet. Vi har en ekstra udfordring, fordi vi skal ændre brugernes mindset og lære dem at navigere i knudepunktsnetværket, så enkelhed og konsistens har stor betydning. Digital formidling, trykt materiale og afmærkning af knudepunkterne skal utvetydigt hænge sammen, og den digitale brugeroplevelse skal afspejle den oplevelse, cyklisten eller vandreren får på sin tur. Der er mange gode sider at hente inspiration fra: Nogle har præcise og meget inspirerende beskrivelser, nogle har fantastiske billeder, og nogle formår faktisk at gøre det nemt for brugerne at planlægge en tur. Vi skal “bare” alle tre dele.

Samarbejde

Friluftsguiden er en fin database at tage udgangspunkt i. Det er ikke kun kommunerne, der leverer data: Listen over samarbejdspartnere omfatter turismeorganisationer, attraktioner, foreninger, Dansk Vandrelaug, Dansk Cyklistforbund, lokalhistorikere og mange andre. Vi forestiller os, at destinationerne i samarbejde med kommunerne kan udvælge og formidle interessepunkter i det rekreative netværk. Det er en stor og kontinuerlig opgave, og samtidig skal destinationerne sørge for at koordinere kommunikationen på egne sider, sociale medier og den nye platform.

Målrettet information

Uanset hvor omfangsrig og kompliceret en database der ligger bag, skal brugergrænsefladen være intuitiv og overskuelig. Alle tekniske muligheder skal udnyttes, så brugerne får personlig vejledning og inspiration: “Sidst cyklede du xxx, så hvad med yyy? Den er en smule længere, men løber også kun ad stier og grusveje og er velegnet til din turcykel.” Platformen skal engagere, motivere og inspirere til nye udflugter i naturen.