Definition af maksimal tilladt længde på strækninger med meget eller tung trafik.
Det er svært helt at undvære at føre på veje med meget eller tung trafik, som ikke har cykelinfrastruktur. Disse trafikfarlige strækninger kan være en forbindelsesled mellem to cykelvenlige veje, men bør udbedres.
Da vi ved, at det tager tid at udbedre strækninger, er det sat nogle minimumskrav på trafikfarlige strækninger. Kraverne er udviklet med forskellige brugergrupper, herunder forældre og cyklister med trehjulede cykler.
Maksimal tilladt længde for strækninger over 50 km/t uden cykelsti — generelt på landet
Klasse I | aadt over 5000 el. hdt over 6000 el. jdt over 5000 el. lbil_aadt over 500 | maks. 0 m |
Klasse II | aadt over 2000 el. hdt over 2500 el. jdt over 2000 el. lbil_aadt over 200 | maks. 50 m |
Klasse III | aadt over 1000 el. hdt over 1250 el. jdt over 1000 el. lbil_aadt over 100 | maks. 100 m |
Klasse IV | gns_hastighed over 70 el. aadt over 500 el. hdt over 625 el. jdt over 500 el. lbil_aadt over 50 | maks. 500 m |
Maksimal tilladt længde for strækninger på eller under 50 km/t uden cykelsti eller cykelbane — generelt i byen
Klasse I | aadt over 5000 el. hdt over 6000 el. jdt over 5000 el. lbil_aadt over 500 | maks. 0 m |
Klasse II | aadt over 2000 el. hdt over 2500 el. jdt over 2000 el. lbil_aadt over 200 | maks. 100 m |
Klasse III | aadt over 1000 el. hdt over 1250 el. jdt over 1000 el. lbil_aadt over 100 | maks. 200 m |
Klasse IV | gns_hastighed over 40 el. aadt over 500 el. hdt over 625 el. jdt over 500 el. lbil_aadt over 50 | maks. 1000 m |
Hvis strækningen overstiger den maksimale længde, skal den udbedres, eller må ruten omlægges. Det sikrer, at alle kan være med til at få en behagelig oplevelse på cykelnettet.
Med småt
“Maksimale længde på trafikfarlige strækninger” er udviklet i projektet ‘Fremtidens rekreative netværk’, støttet af Friluftsrådet. Bruger I vejtaxonomien, skal I kreditere: “©2024 Dansk Cykelturisme, Dansk Kyst- og naturturisme, Dansk Vandrelaug.”
Vores definition af maksimale længde på trafikfarlige strækninger er endnu ikke koordineret med GeoFA. Vær opmærksom på, at ”knudepunktsstrækninger” i GeoFA ikke nødvendigvis opfylder kriterierne her.